Kwietniowe pokazy „Ostatnich dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy

Dodaj komentarz
Uncategorized

Już w tym tygodniu Teatr Polski w Bydgoszczy przeniesie widzów do Pałacu Matki Narodu i Geniusza Karpat w XX-wiecznej Rumunii. 12 (piątek), 13 (sobota), oraz 14 (niedziela) kwietnia na małej scenie TPB odbędą się pokazy „Ostatnich dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” w reżyserii Wojciecha Farugi. Bydgoska publiczność zasiądzie po dwóch stronach małej sceny, by śledzić wydarzenia z grudnia 1989 roku.

W spektaklu, powstałym na podstawie autorskiego tekstu Julii Holewińskiej, twórcy i twórczynie przyglądają się zmierzchowi dyktatury rumuńskich przywódców – widzowie wspólnie przyjrzą się jak z bogów stają się oni więźniami, by w ostateczności zginąć.

W przededniu ich upadku małżeństwo Ceaușescu widziało, co dzieje się na ulicach i jak demonstranci reagują na ich widok, jednak nie dopuścili do siebie myśli, że to właśnie przeciwko nim zwraca się społeczeństwo. Zdaniem obojga ich sytuacja wynikała ze zdrady. Ceauşescu do samego końca odrzucali zarzut o wpędzenie kraju w głód i nędzę, wskazywali za to na osiągnięte przez nich sukcesy.

Twórczynie i twórcy spektaklu przedstawiają fantazję na temat tytułowych ostatnich dni pary dyktatorów, ukazując także losy i zachowania osób, które towarzyszyły małżeństwu: córki dyktatorów – Zoi, Generała, Damy Dworu, Securitate, oraz młodego Chłopaka, będącego jedną z ofiar Ceaușescu.

Pokazy „Ostatnich dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” w reż. Wojciecha Farugi odbędą się na małej scenie TPB 12 (piątek), 13 (sobota) kwietnia o godz. 19:00 oraz 14 (niedziela) kwietnia o godz. 18:00. Wszystkie pokazy odbędą się z napisami w języku angielskim.

 „Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” otrzymały patronat Rumuńskiego Instytutu Kultury.

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesne, organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Bilety do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy czynnej od środy do piątku w godz. 14:00-18:00 a także na godzinę przed spektaklami (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę http://www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).

Dział Komunikacji Teatru Polskiego w Bydgoszczy poszukuje kandydatki/ta na stanowisko Specjalistka/ta ds. Komunikacji_Kasjer/ka

Dodaj komentarz
Uncategorized

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 30 kwietnia 2024 r.

Zakres obowiązków:

  • organizacja i realizacja sprzedaży biletów na wydarzenia organizowane przez Teatr Polski w Bydgoszczy (przyjmowanie rezerwacji, sporządzanie dokumentacji związanej ze sprzedażą biletów),
  • obsługa kasy fiskalnej oraz programu sprzedaży biletów w celu prowadzenia sprzedaży stacjonarnej w kasie biletowej Teatru,
  • doskonalenie form współpracy z publicznością i stałe poszerzanie kręgu nowych odbiorców/czyń działań Teatru, m.in. akcje informacyjne, kampanie reklamowe oraz prowadzenie newslettera,
  • utrzymanie bezpośrednich i stałych kontaktów ze współpracującymi z Teatrem firmami, szkołami, stowarzyszeniami, urzędami, itp. – kolportaż aktualnego repertuaru, kontakt telefoniczny, spotkania, itp.
  • podejmowanie działań mających na celu promocję i reklamę Teatru oraz propozycji repertuarowych na terenie miasta, regionu oraz w wymiarze ogólnopolskim,
  • współpraca z  przedstawicielami/kami biznesu w celu prezentowania oferty Teatru, poszerzania bazy kontaktów oraz bazy dystrybucji materiałów reklamowych,
  • tworzenie, aktualizowanie i zarządzanie bazą danych dotyczącą widzów indywidualnych i grup zorganizowanych oraz zapraszanych gości,
  • koordynacja działań obsługi widowni,

Do współpracy zapraszamy osoby posiadające:

  • wykształcenie wyższe,
  • doświadczenie na podobnym stanowisku,
  • umiejętność obsługi kasy fiskalnej,
  • prawo jazdy typu B,
  • zainteresowanie sferą kultury i sztuki (w szczególności Teatrem),
  • znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację,
  • posługiwanie się nienaganną polszczyzną,
  • mile widziana umiejętność obsługi  systemu biletowego Eurobilet oraz Comarch Optima,

Oferujemy:

  • stabilne warunki zatrudnienia w Teatrze z wieloletnią tradycją (zatrudnienie w ramach umowy o pracę),
  • wynagrodzenie 4300 – 4650 zł brutto/miesięcznie,
  • Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,
  • wsparcie merytoryczne doświadczonych pracowników,
  • miłą atmosferę pracy w twórczym środowisku,
  • dogodną lokalizację w centrum Bydgoszczy,

Zainteresowane osoby prosimy o przesyłanie CV drogą mailową na adres: rekrutacja@teatrpolski.pl  z dopiskiem Specjalistka/ta ds. Komunikacji_kasjer/ka.

Uprzejmie informujemy, że skontaktujemy się wyłącznie z wybranymi kandydatkami/kandydatami.

Prosimy o dołączenie do CV klauzuli zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w procesach rekrutacji. Gotową zgodę można pobrać tutaj – ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH KANDYDATA DO PRACY

Kwietniowe propozycje w Teatrze Polskim w Bydgoszczy

Dodaj komentarz
Uncategorized

Kwietniowy repertuar Teatru Polskiego w Bydgoszczy otworzą „Ptaki ciernistych krzewów. Rzecz o miłości w kościele” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Kolejną kwietniową propozycją TPB będą „Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” w reżyserii Wojciecha Farugi. Następnie Teatr zaprosi bydgoską publiczność na podróż do „Ameryki” w reżyserii Julii Holewińskiej. Kwiecień zakończy się pokazami „Hamleta” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

Na zdjęciu widać dwie kobiety w strojach zakonnic. Założone mają naszyjniki z dużymi cekinowymi sercami, które chwytają dłońmi.

„Ptaki ciernistych krzewów. Rzecz o miłości w kościele” fot. Natalia Kabanow

Powrót „Ptaków ciernistych krzewów. Rzeczy o miłości w kościele”

Po pokazach na Festiwalu Nowe Epifanie w Warszawie spektakl duetu Piaskowski/Sulima powraca na bydgoską scenę – kwiecień w TBP otworzą „Ptaki ciernistych krzewów. Rzecz o miłości w kościele”

Choć spektakl bierze tytuł z kultowej powieści Mccullough, łączy je jedynie temat, czyli miłość w kościele. Twórcy i twórczynie nie opowiadają dobrze znanej, filmowej historii, ale sięgają po historie miłosne z tu i teraz. Ukazują widzom różne sposoby pojmowania miłości w kościele katolickim oraz relacje, które tworzą (lub nie) księża i siostry zakonne. Dają przestrzeń długo skrywanym marzeniom i tęsknotom. To czułe i odważne spojrzenie na instytucję, której nauka w dużej mierze wpłynęła na to, jak każde z nas postrzega życie miłosne, tworzenie związków czy seksualność.

Spektakl powróci na małą scenę TPB 5 kwietnia (piątek) i 6 kwietnia (sobota) o godz. 19:00 oraz 7 kwietnia (niedziela) o godz. 18:00.

Na zdjęciu widać krzyczącą kobietę ubraną w długą cekinową suknię.

„Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” fot. Natalia Kabanow

Kwietniowe pokazy „Ostatnich dni..”

„Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” Julii Holewińskiej w reżyserii Wojciecha Farugi przenoszą widzów do wydarzeń z 1989 roku – to właśnie tamtej zimy końcowi dobiegła dyktatura małżeństwa Ceaușescu. Twórców i twórczynie przedstawienia interesują także losy i zachowania osób, które towarzyszyły małżeństwu w ich ostatnich godzinach – ich córki Zoi i najbliższych współpracowników.

Spektakl, który otrzymał patronat Rumuńskiego Instytutu Kultury, pokazuje upadek władców, śledzi etapy, w których z bogów stają się więźniami i w końcu giną.

Historia ukazana na scenie może stanowić również analogię do bieżących wydarzeń dziejących się na całym świecie, takich jak odradzające się dyktatury czy ograniczenia praw określonych grup społecznych przez władzę.

Kwietniowe pokazy „Ostatnich dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” odbędą się na małej scenie TPB 12 kwietnia (piątek) i 13 kwietnia (sobota) o godz. 19:00 oraz 14 kwietnia (niedziela) o godz. 18:00. Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Na zdjęciu widać młodą kobietę ubraną w długą, balową suknię. Kobieta trzyma przed sobą złączone ręce.

„Ameryka” fot. Natalia Kabanow

Kwietniowa podróż do „Ameryki”

Następną z kwietniowych propozycji TPB będzie „Ameryka” w reżyserii Julii Holewińskiej. Centralną postacią opowieści jest Witoldo Gombrowicz – argentyński pisarz, noblista, uciekinier z polskości, który zabiera nas w podróż po swojej ukochanej Ameryce Południowej i jednocześnie w głąb swojego nowego, nieznanego dramatu. Uwolniony od ciężaru swego kraju i języka, snuje opowieść o „nowej Ameryce, o nas wszystkich”.

Na scenie Gombrowiczowi towarzyszą: Kolumb, Maradona, Isaura i Amazonia – każde z nich wadzi się ze swoją własną opowieścią, w których Ameryka Południowa jest przestrzenią wcielanych w życie utopii i codziennych rewolucji.

Pokazy spektaklu odbędą się na małej scenie TPB 20 kwietnia (sobota) o godz. 19:00 i 21 kwietnia (niedziela) o godz. 18:00

Na zdjęciu widać postacie ubrane w stroje historyczne. Dwóch mężczyzn stoi w tle, na pierwszym planie znajduje się się para królewska.

„Hamlet” fot. Natalia Kabanow

Kwietniowy repertuar TPB zamknie „Hamlet”

W ostatni weekend kwietnia Teatr Polski w Bydgoszczy zaprosi widzów na „Hamleta” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. Bydgoska inscenizacja nie przedstawia jednak publiczności dzieła Shakespeare’a takiego jakim go znają, a zupełnie nową adaptację dramatu. Twórcy i twórczynie spektaklu odrzucają zerojedynkowe myślenie, fantazjują o świecie, w którym nie trzeba wybierać tylko pomiędzy złem a mniejszym złem, szukają przestrzeni między dwoma skrajnościami, rezygnując z wyboru albo-albo.

Kwietniowe pokazy odbędą się na małej scenie TPB 26 kwietnia (piątek) i 27 kwietnia (sobota) o godz. 19:00, a także 28 kwietnia (niedziela) o godz. 18:00.

Bilety do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy czynnej od środy do piątku w godz. 14:00-18:00 a także na godzinę przed spektaklami (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę http://www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).

Teatr Polski w Bydgoszczy ogłasza nabór do projektu „Nie ogarniam czyli o demonach”

Dodaj komentarz
Uncategorized

Szukamy pełnoletnich osób  chętnych do udziału w bezpłatnych warsztatach aktorskich, których efektem finałowym będzie trzykrotne wystawienie spektaklu w Teatrze Polskim w Bydgoszczy z udziałem aktorów teatralnych. Zgłoszenia przyjmujemy do 3 kwietnia (środa).

„Nie ogarniam czyli o demonach” to projekt poświęcony pojęciom ‘ogarniania/nie ogarniania’, które są blisko związane z naszym życiem. Możemy odczuć w nich słabość nas samych, ale też siłę i wiarę w nas samych. Analizujemy nasze życia, sytuacje, komplikacje, osobowości poprzez różne stadia od ‘nie ogarniania’ do ‘ogarniania’ i poprzez to, jak na nie reagujemy, jak sobie z tym radzimy, jak radzimy sobie ze sobą.

Celem projektu jest dostrzeżenie i wsparcie osób, które napotkały w swoim życiu różne problemy życiowe, zdrowotne, społeczne, psychologiczne lub inne i chcą sobie z nimi poradzić.

Mamy nadzieję, że teatr pomoże zamanifestować to, że każda i każdy z nas czasem czuje,
że ‘nie ogarnia’, że przymus ‘ogarnięcia się’ bywa ciężarem nie do zniesienia,
że w końcu – mamy prawo ‘nie ogarniać’ i że rozmowa o tym jest często najlepszym sposobem na uzyskanie pomocy i pokonanie samotności, w którą wpędza nas bezradność. Przecież nikt nie ogarnia wszystkiego, nikt nie ogarnia zawsze i wszędzie, jesteśmy w tym razem.

W grudniu reżyserka Ula Kijak, pedagog teatru Cezary Markiewicz i dramaturg Mikita Ilyinczyk, przeprowadzili serię warsztatów, spotkań, wywiadów nakierowanych na zbieranie historii osób, które doświadczyły swojej wersji ‘nie ogarniania’, które ‘nie dawały rady’, które stanęły twarzą w twarz z różnymi demonami. Z tych materiałów powstanie spektakl.

Zgłoszenia przesyłać można do 3 kwietnia (środa) na adres mailowy: edukacja@teatrpolski.pl

Zgłoszenie jest jednoznaczne z akceptacją harmonogramu warsztatów i spektakli.

Link do harmonogramu: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfzfYa_L-01-XAAfo8rhJRoRVY2TfU3kpP2TVN93j5r-GhH9w/viewform?fbclid=IwAR2PruGgymdhiPOgb-yvJ0WxqLeO-DvTt9a_egKJuGMfE74RCejdIJ_ln0s

Babskie jajo

Dodaj komentarz
Uncategorized

Babskie jajo – warsztat z elementami arteterapii. Praca w kobiecym gronie z wydmuszką gęsią i prostą acz efektowną wydzieranką z papieru ryżowego. Farby, tasiemki, koraliki, drobne wzory, kolorowe reliefy to wszystko znajdziecie na warsztacie. Czas w murach teatru przy wspólnym kreatywnym tworzeniu, podczas wspólnych rozmów zawsze upływa za szybko. Wyjdziecie z warsztatu z delikatnym i zarazem efektownie zdobionym „jajem”.

Prowadzenie: Magdalena Talar, Stowarzyszenie Twórców Sztuki „Współ.gra”

Termin: 20.03.2024, g. 17:00
Miejsce: foyer małej sceny TPB

Maksymalnie – 15 osób

Wstęp bezpłatny, obowiązuje kolejność zgłoszeń.

Zgłoszenia na adres: edukacja@teatrpolski.pl

Marzec Kobiet w Teatrze Polskim w Bydgoszczy zakończą pokazy „Maszyny” w reżyserii Jagody Szelc

Dodaj komentarz
Uncategorized

Marzec Kobiet w Teatrze Polskim w Bydgoszczy powoli dobiega końca. W tym tygodniu czekają nas dwa wydarzenia. Pierwszym z nich będzie „Babskie jajo” czyli warsztaty z elementami arteterapii. Kobiecy miesiąc w TPB zakończą pokazy spektaklu „Maszyna” w reżyserii Jagody Szelc. Odbędą się one 23 marca (sobota) o godz. 19:00 oraz 24 marca (niedziela) o godz. 18:00.

„Babskie jajo” to warsztaty z elementami arteterapii, podczas których uczestniczki (lub uczestnicy) przy użyciu gęsiej wydmuszki, tasiemek, koralików, wzorów i papieru ryżowego stworzą efektowne ozdoby. Wspólne kreatywne tworzenie w murach teatru umilą im rozmowy, przy których czas upłynie zdecydowanie zbyt szybko.

Warsztaty poprowadzone przez członkinię Stowarzyszenia Twórców Sztuki „Współ.gra” – Magdalenę Talar odbędą się 20 marca (środa) o godz. 17:00 na foyer małej sceny TPB. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, obowiązują zapisy, decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia można przesyłać na adres mailowy: edukacja@teatrpolski.pl

W nadchodzący weekend na małej scenie TPB Marzec Kobiet zakończy się pokazami „Maszyny”. Debiut reżyserki filmowej – Jagody Szelc – na scenie teatralnej powstał we współpracy z zespołem aktorskim Teatru Polskiego.

W rozmowach o spektaklu reżyserka wspominała, że decyzję o stworzeniu spektaklu podjęła po tym jak, trafiła do niej wiadomość o aresztowaniu Julii Holewińskiej, zastępczyni dyrektora TPB ds. programowych, w trakcie Strajku Kobiet. Jak powiedziała reżyserka w tamtej chwili myślała „czy ja i inni są w jakiejś maszynie tortur? Co się dzieje?”. Tak powstała maszyna – metaforyczna jak i ta dosłowna, którą będzie można zobaczyć na scenie.

Twórcy i twórczynie spektaklu, który inspirowany jest „Kolonią karną” Kafki, w swoich scenicznych rozważaniach odnoszą się do kwestii praw kobiet i mechanizmów przemocowych, które obecne są  naszym codziennym życiu.

Pokazy spektaklu odbędą się 23 marca (sobota) o godz. 19:00 oraz 24 marca (niedziela) o godz. 18:00 na małej scenie TPB.

Bilety do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy czynnej od środy do piątku w godz. 14:00-18:00 a także na godzinę przed spektaklami (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę http://www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).

„Mózg” – spektakl z okazji 30. lecia bydgoskiego klubu na scenie TPB

Dodaj komentarz
Uncategorized

Już 30 marca na małej scenie Teatru Polskiego w Bydgoszczy odbędzie się pokaz spektaklu „Mózg” w reżyserii Tomasza Gwincińskiego, który powstaje w ramach obchodów 30. lecia bydgoskiego klubu. Tego dnia spektakl zostanie zaprezentowany dwukrotnie – o g.18.00 i 20.00.

O spektaklu:

Urodzinowa impreza może stać się miejscem wyjątkowo dziwnych wydarzeń… szczególnie, gdy trzydzieste urodziny obchodzi (ku konsternacji gości!) starszy pan, a na domówce pojawiają się złodzieje. Udając  panów z gazowni, którzy przyszli sprawdzić liczniki, szukają złotego MÓZGU Jana Olbrachta. Skąd pomysł, że inkrustowany przedmiot jest w posiadaniu staruszka? Wszystko przez sen jednego ze złodziejaszków, w którym ukazał się znany dziennikarz i wskazał, gdzie poszukiwany przedmiot się znajduje. Tylko że dziadek złotego MÓZGU nie ma…

Sprawę dodatkowo skomplikuje pojawienie się na urodzinach sąsiadki Pani Basi, która jest posiadaczką znalezionej korony Jagiełły i detektywa Witkowskiego, który od dłuższego czasu jest na tropie złoczyńców.

Nietuzinkowa opowieść o urodzinach dziadka i  złotym MÓZGU Jana Olbrachta, okraszona prezentacją rozmaitych wierszy, piosenek i kupletów, staje się dla autora tekstu pretekstem do rozmowy nad obecną rzeczywistością i historią. Wszystko za sprawą wyjątkowego jubileuszu – 30-lecia istnienia kultowego klubu „Mózg”, który od lat stanowi miejsce spotkań artystów i wymiany poglądów.

reżyseria i tekst Tomasz Gwinciński
muzyka Tomasz Gwinciński i Sławek Janicki
reżyseria i realizacja światła Robert Łosicki
realizacja dźwięku Bartłomiej Chmara
występują Mieczysław Giedrojć, Julian Iwański, Piotr Kaliski, Robert Kibalski, Jerzy Pożarowski, Anna Ryznar, Wojciech Trzciński,
grafika ZbyZiel

Termin: 30 marca, sobota, g.18.00 i 20.00
Bilety: www.bilety-tpb.pl

________

Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz oraz Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

„Doprowadzone do wrzenia”

Dodaj komentarz
Uncategorized

CZYTANIE FRAGMENTÓW KSIĄŻKI MAŁGORZATY GROSMAN

W ramach trwającego MARCA KOBIET w Teatrze Polskim w Bydgoszczy zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie – czytanie fragmentów książki „Doprowadzone do wrzenia” autorstwa Małgorzaty Grosman. Książka stanowi papierowy zapis bloga, który powstawał w czasie strajków kobiet i pandemii, gdzie autorka porusza najważniejsze dla niej kwestie związane z sytuacją kobiet we współczesnym świecie. Czytanie odbędzie się już 15 marca o godz.20.45 na Małej Scenie TPB, po pokazie spektaklu „Ameryka” w reżyserii Julii Holewińskiej. Wybrane fragmenty „Doprowadzonych do wrzenia” przeczytają aktorki Teatru Polskiego – Zhenia Doliak i Emilia Piech.

Autorka o  książce „DOPROWADZONE DO WRZENIA”:

Politycy, socjolodzy, dziennikarze, historycy latami będą analizować, jak to się stało, że Pieniądze i Stołki, i ich Pierwszy Sekretarz, tak długo utrzymali się przy władzy. Bo w Ojczyźnie, co do tego wszyscy będą zgodni, nic takiego nigdy nie powinno się zdarzyć. Będą więc brać na warsztat każdą aferę, każdy milion i miliard wyrzucony w błoto. Będą szukali historycznych odniesień, wyjaśnień, motywów… Napiszą o nich wiele książek. Już to zresztą robią. 

Niektóre sprawy wydają im się ważniejsze, inne mniej ważne. Tym drugim miejsca w swych książkach raczej nie poświęcają. Bohaterka „Doprowadzonych do wrzenia” czyta je, więc jest tego pewna. Dlatego tworzy swój własny katalog spraw, z którymi nie potrafi się pogodzić. Jest zbyt stara, zbyt doświadczona, by nie wiedzieć, że jeśli nie zostaną spisane, szybko przepadną w mroku niepamięci, jak czarne parasolki stukające w parapet mieszkania Naczelnika sto lat wcześniej. Notując kolejne etapy wojny ojczyźniano-ojczyźnianej myśli więc przede wszystkim o nowym pokoleniu posiadaczek czarnych parasolek. Pozbawianych praw, lżonych, uprzedmiotowianych. Pisząc używa przez to mocnej narracji, słów adekwatnych do ciężaru zdarzeń. Chwilami zastyga, tak gęste są jej emocje. Boi się, jak inni, ale czuje, że nie może zamykać oczu. Bezsilność maskuje sarkazmem, kpiną i drwiną. To jedyny w jej ocenie sposób, by przeżyć w państwie, w którym rządzą Pieniądze i Stołki, i Pierwszy Sekretarz. 

„Komediantka” powraca na bydgoską scenę

Dodaj komentarz
Uncategorized

W Teatrze Polskim w Bydgoszczy w miniony weekend rozpoczął się Marzec Kobiet, w ramach którego w repertuarze teatru znajdują się spektakle o kobietach i wyreżyserowane przez kobiety. Jednym z nich jest „Komediantka” w reżyserii Anity Sokołowskiej. Sceniczną adaptację powieści Reymonta zagramy już 8 i 9 marca o godz. 19:00 oraz 10 marca o godz. 18:00 w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy. Będzie to jedyna okazja, by obejrzeć spektakl jeszcze w tym sezonie.

Sceniczna adaptacja „Komediantki” skupia się na losach Janki Orłowskiej, młodej dziewczyny, która nie widzi się w zaplanowanej dla siebie roli żony i zamierza zostać aktorką.

Inscenizacja powieści Reymonta to prosta, przepełniona emocjami, sentymentalna wręcz opowieść o miłości i nienawiści do teatru. Jej forma bazuje na ruchu, poprzez który wyraża się pęd, szaleństwo jednostki, podejmowane w jej życiu ryzyko i niejednoznaczność istnienia w świecie zarówno fizycznym, jak i duchowym. Obudowany tym ruchem trzon opowieści ma jednocześnie być formą zabawy teatralnej i zapisem kondycji zarówno teatru i jego aktorów, jak i nas samych. W ten sposób „Komediantka” staje się historią o potrzebie uwalniania emocji, pewnego rodzaju katharsis.

„W spektaklu przyglądamy się kondycji artystów, ale też, szerzej, temu co z nami zrobił czas napięcia związanego z wojną, pandemią, realiami politycznymi. Czy warto spalać się i gonić za marzeniami, czy warto w tym niepewnym świecie trwać przy swoich ideałach? Używamy narracji Komediantki i historii napisanej przez Reymonta nasączając ją własnym doświadczeniem, opowiemy o dążeniu kobiety-jednostki do prawa wyzwolenia się z pętających ją rygorów życia społecznego. Do prawa samostanowienia o sobie, potrzebie wolności i samorealizacji” – mówi reżyserka Anita Sokołowska.

Spektakl to żywy obraz siły twórczej i energii płynącej z teatru, dzięki której w każdym z bohaterów-artystów wciąż tli się nadzieja na zmianę, żyje wiara w pasję, której już samo posiadanie jest wygraną, to wreszcie siła napędowa, która nie pozwala się poddać i motywuje do podejmowania działania.

Pokazy reżyserskiego debiutu Anity Sokołowskiej odbędą się w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy 8 marca (piątek) i 9 marca (sobota) o godz. 19:00 oraz 10 marca (niedziela) o godz. 18:00.

Bilety do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy czynnej od środy do piątku w godz. 14:00-18:00 a także na godzinę przed spektaklami (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę http://www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).

Marzec Kobiet w Teatrze Polskim w Bydgoszczy

Dodaj komentarz
Uncategorized

Teatr Polski w Bydgoszczy świętować będzie nie tylko Dzień  Kobiet, ale cały Marzec Kobiet – w marcowym repertuarze znajdują się jedynie spektakle wyreżyserowane przez kobiety, stawiające przeżycia kobiet na pierwszym planie.

Marzec Kobiet otworzy „Buka” – spektakl w reżyserii Olgi Turutii-Prasolovej ukazujący HERstorię, nadający podmiotowość kobiecej bohaterce, dający jej prawo zabierania głosu na wszelkie tematy i wyciągający na światło dzienne jej codzienne problemy, nadzieje i porażki. „Buka” jest opowieścią uniwersalną, porusza tematy wspólne dla nas wszystkich, jej doświadczenia są doświadczeniami kobiet w Ukrainie, Polsce i na całym świecie.

„Buka” Leny Laguszonkowej i Kateryny Penkovej opowiada o byciu kobietą w XXI wieku. „Buka” staje w kontrze założeniom, że kobiece bohaterki mamy ukazywać tylko przez pryzmat ich walorów zewnętrznych, lub jako matki, żony, czy kochanki – funkcjonujące w odniesieniu do mężczyzny. Buka nie daje się zdefiniować przez pryzmat męskości.

Pokazy spektaklu z napisami w języku ukraińskim odbędą się na małej scenie TPB 2 marca (sobota) o godz. 19:00 oraz 3 marca (niedziela) o godz. 17:00.

Marcowe powroty

W marcu na afisz powróci reżyserski debiut Anity Sokołowskiej – „Komediantka” będąca adaptacją klasycznej powieści Władysława Reymonta opowiadającej o losach Janki Orłowskiej, młodej dziewczyny, która nie widzi się w zaplanowanej dla siebie roli żony i zamierza zostać aktorką.

Ta sceniczna adaptacja „Komediantki” to prosta, przepełniona emocjami, sentymentalna wręcz opowieść o miłości i nienawiści do teatru. Jej forma bazuje na ruchu, poprzez który wyraża się pęd, szaleństwo jednostki, podejmowane w jej życiu ryzyko i niejednoznaczność istnienia w świecie zarówno fizycznym, jak i duchowym. Obudowany tym ruchem trzon opowieści ma jednocześnie być formą zabawy teatralnej i zapisem kondycji zarówno teatru i jego aktorów, jak i nas samych. W ten sposób „Komediantka” staje się historią o potrzebie uwalniania emocji, pewnego rodzaju katharsis. Spektakl to żywy obraz siły twórczej i energii płynącej z teatru, dzięki której w każdym z bohaterów-artystów wciąż tli się nadzieja na zmianę, żyje wiara w pasję, której już samo posiadanie jest wygraną, to wreszcie siła napędowa, która nie pozwala się poddać i motywuje do podejmowania działania.

Pokazy „Komediantki” odbędą się w Teatrze Kameralnym 8 marca (piątek) i 9 marca (sobota) o godz. 19:00 oraz 10 marca (niedziela) o godz. 18:00.

Po prawie rocznej nieobecności na deski TPB powróci także „Ameryka” w reżyserii Julii Holewińskiej. Inspiracją dla „Ameryki” jest wyzwolicielskie spojrzenie, oparte na oduczaniu się oczywistości, podważaniu świętości, odkrywaniu skrytej przemocy i opresji wpisanej w naszą kulturę oraz system społeczno-ekonomiczny.

Centralną postacią tej opowieści jest Witoldo Gombrowicz – argentyński pisarz, noblista, uciekinier z polskości , który zabiera widzów w podróż po ukochanej Ameryce Południowej i jednocześnie w głąb swojego nowego, nieznanego dramatu, którego głównymi bohaterami staną się: Kolumb, Maradona, Isaura i Amazonia.

Twórczynie oraz twórcy przyglądają się między innymi ekologii, religijności. W spektaklu  ważnym wątkiem są także losy kobiet. „Ameryka” w reżyserii Julii Holewińskiej opowiada historię Izaury, która po poronieniu zostaje oskarżona o zabójstwo. Postać ta, oraz jej sceniczne losy powstały w oparciu o prawdziwe wydarzenia, które przyczyniły się do walki kobiet z całego kontynentu o prawo do darmowej i przede wszystkim legalnej aborcji – z pozytywnym skutkiem. Wątek Izaury przynosi na myśl problemy z jakimi do tej chwili borykają się Polki.

Ameryka staje się przestrzenią dla nowych utopii i codziennych rewolucji, które zachodzą tam znacznie wcześniej i gwałtowniej niż w Polsce.  Polska bowiem przegląda się w Ameryce niczym w lustrze – i na odwrót.

W podróż do „Ameryki” Julii Holewińskiej i Tomasza Szerszenia widzowie wybiorą się 14 marca (czwartek) i 15 marca (piątek) o godz. 19:00

Po piątkowym pokazie odbędzie się także odczytanie fragmentów książki „Doprowadzone do wrzenia”, w której autorka – Małgorzata Grosman – spisała swoje przemyślenia dotyczące praw kobiet, publikowane wcześniej na blogu. Spotkanie rozpocznie się o godz. 20:45.

Marzec w TPB zakończy się pokazami „Maszyny” w reżyserii Jagody Szelc. Debiut reżyserki na scenie teatralnej to eksperyment stworzony we współpracy z zespołem aktorskim TPB.

W rozmowach o spektaklu reżyserka wspominała, że decyzję o stworzeniu w swoim teatralnym debiucie dyscyplinarnej maszyny podjęła po tym jak trafiła do niej wiadomość o aresztowaniu Julii Holewińskiej, zastępczyni dyrektora TPB ds. programowych, w związku ze Strajkiem Kobiet. Jak powiedziała reżyserka w tamtej chwili myślała „czy ja i inni są w jakiejś maszynie tortur? Co się dzieje?”. Tak powstała maszyna – metaforyczna jak i ta dosłowna.

W “Maszynie” materializują się najdrobniejsze procesy lonżowania myśli, rozpięte między czułością a torturą. Działają według określonych procedur, ale ich temperatura i kierunek zmieniają się zależnie od płci, wieku, klasy społecznej i ekonomicznej – a przede wszystkim w zależności od tego, co usłyszysz. W każdej odsłonie doświadczamy więc tylko wycinka możliwości Maszyny.

Pokazy spektaklu odbędą się 23 marca (sobota) o godz. 19:00 oraz 24 marca (niedziela) o godz. 18:00 na małej scenie TPB.

W ramach Marca Kobiet w Teatrze Polskim w Bydgoszczy planowane są także wydarzenia towarzyszące, które zostaną ogłoszone już w najbliższym czasie.

Bilety do nabycia w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy czynnej od środy do piątku w godz. 14:00-18:00 a także na godzinę przed spektaklami (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę http://www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).