Skocz do treści
Jak naprawić świat – przegląd filmów post-realistycznych w wyborze Jill Godmilow

Jak naprawić świat – przegląd filmów post-realistycznych w wyborze Jill Godmilow

Zapraszamy na przegląd filmów dokumentalnych w wyborze Jill Godmilow, legendarnej amerykańskiej reżyserki filmowej.

Przegląd towarzyszy najnowszym premierom spektakli: Grona gniewu i Granice. Wśród pokazywanych filmów znajdą się m.in.: How to Fix the World Jackie Goss czy Border Laury Waddington.

Z kuratorskiej przedmowy Jill Godmilow:

„Nazywam te krótkie dokumentalne filmy post-realistycznymi, bo ich twórcy nie roszczą sobie prawa do dokumentalnego obiektywizmu, wyrzekają się realizmu i w niezwykłej formie zaświadczają o spustoszeniu, jakie kapitalizm sieje globalnie i lokalnie. Są imponującą demonstracją alternatywnego sposobu myślenia o tym, czym może być i czemu może służyć przekaz filmowy (…)

Filmy post-realistyczne mają na celu prowokację. Korzystają z różnych strategii przedstawiania, odtwarzania, parodii, animacji, fikcjonalizacji i wielu jeszcze innych. Każdy z pokazywanych tu filmów proponuje nową narrację, aby móc tym lepiej przedstawić i zrozumieć gospodarcze oraz polityczne uwarunkowania, których skutkiem są wojny, ubóstwo, bezdomność, głód. Proponują też rozwiązania – to, w jaki sposób możemy się tym procesom opierać. (…) W tradycyjnym filmie dokumentalnym zawarte jest przeświadczenie, że "świat jest poznawalny", ponieważ można go obserwować – a jeśli można go obserwować, to można go też sfilmować. Wystarczy więc, że pokażę ci świat w sposób, w jaki zarejestrowała go moja kamera...

Z filmów post-realistycznych płynie jednak jasny przekaz, że to nie wystarczy. Ich twórcy proponują zmianę sposobu myślenia o filmie dokumentalnym, chcąc by postrzegano go jako formę poezji, fantastyki, krytyki. Posługują się strategiami, za pomocą których świadomie wykorzystują obrazy rzeczywistości, by odsłaniać stereotypy społecznych wyobrażeń. Chcą wyrwać nas z samozadowolenia. Pokazać świat w nieprzyjemnie jaskrawym świetle. Te filmy to wyrafinowane intelektualne narzędzia, które mogą zaoferować widzom nowe radykalne doświadczenie. Każdy z nich ma w sobie potencjalną transformacyjną moc.”

 

  1. Isle of Flowers Jorge Furtado (12 min),  Brazylia 1989
  2. The Route Chen Chieh-Jen, Tajwan 2006 
  3. Black Film Zelimir Zilnik (14 min), Jugosławia 1971 
  4. Sahara Chronicle: Desert Truck Terminal Ursula Biemann (54 min.), Szwajcaria 2007  
  5. Suprematist Kapital James T. Hong, Yin-Ju Chen (5 min), USA/Tajwan 2007 
  6. The Food Chain Ariella Azoulay (17 min.), Izrael 2002 
  7. How To Fix The World Jackie Goss (28 min.), USA 2004 
  8. AAC303847E Xose Quiroga (3 min. short), Hiszpania 2012 
  9. Border Laura Waddington (27 min.), Wielka Brytania 2004 

 

Nasza strona internetowa używa plików „cookies” w celach statystycznych, oraz funkcjonalnych. Jeśli chcesz, możesz wyłączyć pliki „cookies” w ustawieniach swojej przeglądarki. Zmiana ustawień plików „cookies” może ograniczyć funkcjonalność serwisu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.