OGÓLNOPOLSKI KONKURS DLA MŁODYCH DRAMATOPISARZY I DRAMATOPISAREK
Jury XVII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek „Szukamy Polskiego Szekspira” w składzie: Adam Biernacki, Magdalena Fertacz, Daria Sobik postanowiło przyznać następujące nagrody:
W kategorii dziecięcej (12-15 lat):
Drugą nagrodę „za niezwykłą czułość i wrażliwość w tworzeniu pełnokrwistej postaci scenicznej” przyznano za sztukę Listy z Anzio Dawidowi Sobkiewiczowi
Trzecią nagrodę za „pełną humoru dziecięcą wizję świata postapokalipsy” sztukę Planeta ciszy przyznano Klarze Straszak
Wyróżnienie za „robiący wrażenie wiedzą historyczną i sprawnością językową” tekst Bo tak serce kazało otrzymuje Blanka Ciborowska
W kategorii młodzieżowej (16-21 lat):
Pierwszą nagrodę za „dojmujące świadectwo wielu pokoleń kobiet, w którym osobiste staje się uniwersalne, za wrażliwość poetycką, szczerość i autentyczność” w sztuce I lubię z Tobą tańczyć otrzymuje Małgorzata Czerwień.
Drugą nagrodę za „twórcze zderzenie poetyckiego języka, przenikliwej analizy społeczno –politycznej i bezkompromisowo osobistego doświadczania świata” w sztuce Unmuted otrzymuje Błażej Szymański
Trzecią nagrodę „za wysokie umiejętności storytellingu, językową spójność i ponadprzeciętne posługiwanie się metaforą” w sztuce Kluczenie otrzymuje Karolina Zdunek
Transmisja z ogłoszenia werdyktu oraz prezentacja fragmentów nagrodzonych tekstów przez aktorów Teatru Polskiego w Bydgoszczy – TUTAJ
ANTOLOGIA TEKSTÓW FINAŁOWYCH XVII EDYCJI KONKURSU
Ogólnopolski Konkurs Dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek „Szukamy Polskiego Szekspira”
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy oraz Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ ogłaszają XVII edycję Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek „Szukamy Polskiego Szekspira”.
Odbiorcami tego unikalnego na skalę Polski konkursu od jego pierwszej edycji w 1984 r. są młodzi twórcy (12 - 21 lat) próbujący swoich sił w dramaturgii i dramatopisarstwe. Głównym celem konkursu, zgodnie z misją twórców, prof. Haliny Machulskiej i prof. Macieja Wojtyszko, jest edukacja przez sztukę dzieci i młodzieży.
Konkursowe sztuki w XVIII edycji Konkursu mają mieć formę monodramu (utworu scenicznego na jednego wykonawcę), inspirowanego hasłem „Głos ludzki”. Teksty należy nadsyłać razem ze zgłoszeniami w nieprzekraczalnym terminie do 1 listopada 2021 r. Regulamin konkursu znajduje się na stronie www.teatrpolski.pl oraz www.assitej.pl w zakładkach dotyczących konkursu.
Wśród uczestników i laureatów dotychczasowych edycji Konkursu znaleźli się tacy twórcy polskiej kultury jak: Michał Walczak, Aneta Wróbel, Marta Guśniowska, Zuzanna Bućko, Anna Wakulik, Natalia Mołodowiec, Paulina Danecka czy Adam Biernacki. Sztuki wybranych laureatów były wystawiane i publikowane, a oni sami uczestniczyli w krajowych i zagranicznych warsztatach teatralno-dramaturgicznych pod okiem profesjonalnych twórców.
Dla biorących udział w konkursie zostaną przygotowane masterclassy z Julią Holewińską, Marią Wojtyszko i Davitem Gabunią, którzy opowiedzą o swoim warsztacie i metodach pisania. Nagrody obejmują cyfrową publikację zwycięskich utworów oraz prezentację w formie szkicu scenicznego na scenie Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Organizator przewiduje także nagrody rzeczowe.
Informacje o prowadzących masterclassy:
Julia Holewińska - dramatopisarka i dramaturżka, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej. Autorka następujących dramatów: Katyń. Teoria barw, (reż. Wojciech Faruga), Turyści, Granice (reż. Bartek Frąckowiak, Teatr Polski w Bydgoszczy, 2016), Kalkstein/Czarne Słońce (reż. Joanna Grabowiecka, Teatr im. Solskiego w Tarnowie/ Teatr Łaźnia Nowa 2015), Good Night Cowboy (reż. Kuba Kowalski Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatr WARSawy, 2015), Dolce Vita (reż. Kuba Kowalski, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2014), Krzywicka/krew (finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2013, Teatr Polskiego Radio, reż. Dobrosława Bałazay, Alina Moś-Kerger, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy, 2016), Ziemia niczyja (reż. Frank Heuel, prem. Fringe Ensamble, Bonn 2012, Teatr Powszechny w Warszawie 2013), Ciała obce (reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże 2012; Paweł Wodziński, Teatr Polskiego Radio 2011; Lianne O’Shea, Project Art. Centre, Dublin 2013), Rewolucja balonowa (reż. Sławomir Batyra, Teatr Powszechny w Warszawie 2011; John Currivan, Theatre Upstairs, Dublin 2013, Alina Moś-Kerger, Teatr im. Osterwy w Gorzowie 2014), 12/70 (reż. Thomas Sauerteig, Sala Beckett, Barcelona 2011; Stefanie Hoster, Deutschlandradio 2013) Zina, Wodewil.
Jest także autorką sztuk dla dzieci: Skarpety i papiloty (reż. Tomasz Man, Wrocławski Teatr Lalek, 2013, Robert Drobniuch, Teatr Maska w Rzeszowie, 2016, wydanie książkowe Tashka 2013), Akademia Pani Beksy (reż. Robert Drobniuch, Teatr im. Kubuś w Kielcach, 2017).
Jako dramaturżka i autorka adaptacji pracowała przy m.in: Kotce na rozpalonym, blaszanym dachu (Teatr Polski w Poznaniu, 2011), Wichrowych Wzgórzach (Teatr Studio, 2012), Życie jest snem (Teatr Wybrzeże, 2013), Mizantropie (Teatr Polski w Poznaniu, 2014), Pani Bovary (Teatr im. Osterwy w Lublinie, 2015), Diabeł i tabliczka czekolady (Teatr im. Osterwy w Lublinie).
Jej sztuki przetłumaczone zostały na angielski, rosyjski, niemiecki, hiszpański, rumuński, włoski, czeski, japoński, ukraiński, słowacki, szwedzki i kataloński.
Publikowała m.in. w „Dialogu", „Teatrze", „Kontekstach", "Tygodniku Powszechnym", „Dwutygodniku".
W 2010 roku za sztukę Ciała obce otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, w 2012 roku ta sama sztuka znalazła się w finale konkursu Stückemarkt, zaś słuchowisko na podstawie Ciał obcych zdobyło brązowy medal w konkursie Prix Europa. Ciała obce znalazły się też w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2013 roku Ciała obce ukazały się w amerykańskiej antologii (A) Pollonia. W tym samym roku odbyła się prezentacja Ciał obcych w New York Theatre Workshop (reż. David Schweizer).
Jest wykładowczynią w Akademii Teatralnej. W 2019 roku wyreżyserowała spektakl Hiroshima/Love w Biennale Warszawa
Maria Wojtyszko - scenarzystka, dramatopisarka i dramaturg. Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, scenariopisarstwo w Łódzkiej Szkole Filmowej i reżyserię fabularną w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Uczyła się też w Szkole Dramatu przy Laboratorium Dramatu. Jest autorką scenariuszy do seriali telewizyjnych i krótkich filmów. Warsztat szlifuje uczestnicząc w międzynarodowych warsztatach, takich jak Midpoint, Passion to Market, czy Films For Kids Pro.
W roku 2006 zdobyła nagrodę Teatru Starego i miesięcznika „Dialog” za dramat Macica, który miał swoją polską premierę w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach. Sztuka została wystawiona również w teatrach Lofft w Lipsku, Brett w Wiedniu i w teatrze Akademii Teatralnej w Brnie.
Dla dorosłych napisała również western muzyczny Koniec Świata w Deer’s Hill City wystawiony w 2015 roku w teatrze Norwida w Jeleniej Górze oraz Cizi Jazyk (Język Obcy), który miał prapremierę w roku 2017 w praskim teatrze X10.
W 2010 roku otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie organizowanym przez poznańskie Centrum Sztuki Dziecka za sztukę Pierwszy Człowiek Świata. Dramat został wystawiony w katowickim teatrze Rawa w 2015 roku. Jest autorką sztuk dla dzieci takich jak Pacan - historia o miłości, Mika sull on janonen? napisana na zamówienie i zrealizowana w fińskim Teatteri Mukamas, Królewna Logorea i Niedźwiedź wystawiona w teatrze Guliwer w Warszawie, Gniazdo grane w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie, Sprzedawcy Bajek w teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Jako autorka adaptacji scenicznych i dramaturg pracowała między innymi przy Smutnej Królewnie Michała Walczaka, Koziołku Matołku Kornela Makuszyńskiego, Momo Michaela Ende, Peer Gyncie Henrika Ibsena, Madame Antoniego Libery i Wakacjach Mikołajka według Rene Goscinnego.
Od 2012 kierowniczka literacka Wrocławskiego Teatru Lalek. Jej sztuka SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie, wyreżyserowana została w tym teatrze przez Jakuba Kroftę w 2014, a spektakl zdobył główną nagrodę w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Również dla wrocławskiego teatru powstał dramat Piekło-Niebo, który został doceniony nagrodą za najlepszy tekst dramatyczny w 23. Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz jako pierwszy w historii tekst dla dzieci znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Za sztukę autorka otrzymała również nagrodę Festiwalu Małych Prapremier i Wrocławską Nagrodę Teatralną.
Bez oporów pisze skecze kabaretowe, piosenki i krótkie opowiadania (Zwierzątko nagrodzone w konkursie Szaloma Asza, Wracanie wyróżnione w konkursie Uniwersytetu Gdańskiego). Zdarzyło jej się również stworzyć komiks opublikowany w Krytyce Politycznej, słuchowisko radiowe Mateusz w piekle oraz reżyserować film instruktażowy dla młodych matek na temat karmienia piersią.
Davit Gabunia: absolwent Państwowego Uniwersytetu Ilii Chavchavadze w Tbilisi (Wydział Języka Angielskiego i Literatury), Państwowego Uniwersytetu w Tbilisi (Wydział Socjologii i Politologii, Gender Studies), Ilia State University (Komparatystyka na wydziale Sztuki i Nauki). Redaktor i tłumacz tekstów z języka angielskiego i szwedzkiego (Wydawnictwo Bakur Sulakauri), scenarzysta i producent telewizyjny (talk show analityczny RED ZONE, serial “Sztuczne Oddychanie” – 48 odcinków), koordynator międzynarodowych programów edukacyjnych i projektów medialnych (Women’s NGO Taso Foundation, Gruziński Dom Pisarza), kierownik literacki i głównych dramaturg w Royal District Theatre (Tbilisi). Współpracował z Polskim Ośrodkiem ASSITEJ przy międzynarodowych produkcjach teatralnych „Prawy lewy na obcasie”, „Dekalog”, „Serce Chopina” jako dramaturg i autor adaptacji.
Opublikował w kraju i za granicą (Niemcy) sztuki teatralne i utwory literackie, za które zdobył m.in.: DURUJI Theatre Award za najlepszą nową sztukę gruzińską, Nagrodę Literacką SABA za najlepszy dramat gruziński.
Jest tłumaczem na j. gruziński m. in. książek z serii “Harry Potter”, podręczników sztuki teatralnej, literatury pięknej, oraz tłumaczem i autorem adaptacji sztuk teatralnych m.in. takich autorów jak August Strindberg, William Shakespeare, Lars Noren, Rainer Werner Fassbinder, Ferdinand Bruckner, Brian Friel, Mark Ravenhill.
Formularz zapisów na masterclassy: https://forms.gle/V3HtoyGZGYgL7JKy6
W jury XVIII edycji Konkursu zasiądą Magda Fertacz, Daria Sobik i Adam Biernacki. Informacje o jurorach:
Magda Fertacz: Dramatopisarka, scenarzystka, finalistka Międzynarodowego Konkursu Stuckemarkt, laureatka i podwójna finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, laureatka i wielokrotna finalistka Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Jedna z najbardziej znanych, docenianych i nagradzanych dramatopisarek w Polsce. Autorka 20 sztuk teatralnych, w tym też tekstów dla dzieci, z powodzeniem wystawianych na scenach polskich i zagranicznych. Ostatnie premiery miały miejsce między innymi w Katowicach, Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze, Moskwie, Los Angeles, Nowym Jorku, w Izraelu, w Bostonie na Uniwersytecie Harvarda. Jej sztuki reżyserowali m.in. Wojciech Faruga (Rosemary, Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979), Marcin Liber (Zawiadamiamy was, że żyjemy, III Furie), Aldona Figura („Absynt”), Paweł Passini (Hamlet 44), Piotr Ratajczak (Warszawa- Grabiny 6.12) , Natalia Korczakowska (Głodni Jan i Małgorzata), Konrad Dworakowski (Władczyni much)
Jej teksty są drukowane w wielu Antologiach Polskiej Dramaturgii, zarówno w Polsce jak i za granicą, jak również w miesięczniku „Dialog”. Przetłumaczone zostały na: rosyjski, bułgarski, serbski, węgierski, szwedzki, niemiecki, czeski, słowacki, hebrajski, rumuński, angielski, francuski, hiszpański, perski, chiński.
Magda Fertacz jest również scenarzystką serialu HBO Bez Tajemnic i serialu TVP Barwy Szczęścia.
Daria Sobik: absolwentka Wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Ukończyła moduł Dramaturgia w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS. Uczestniczka Szkoły Pisania Sztuk prowadzonej przez Artura Pałygę w Teatrze Śląskim.
Współtwórczyni performansu pt. „Łagodzenia miast niepokojów” w tandemie z artystą wizualnym Sashą Kurmaz w ramach Street Art Festival Katowice 2014. Była asystentką reżysera przy spektaklu „Koń, kobieta i kanarek” w reżyserii Remigiusza Brzyka w Teatrze Zagłębia. Pracowała nad dramaturgią spektakli: „Sprawa. Dzieje się dziś” w reż. Martyny Majewskiej, „Komedia omyłek” w reż. Jean Philippe Salério, „Motyle” w reż. Emilii Piech, „Wycinanki. List z morza” w reż. Yojiro Ichikawy (premiera w New National Theatre w Tokio) oraz „Kopciuszek” i „Amadeusz” w reż. Łukasza Gajdzisa,.
W latach 2017-2020 pełniła rolę kuratorki przy Festiwalu Prapremier. W 2020 członkini Jury w Mehr International Theatre Festival w Iranie (miasto: Kashan). Wyróżniona Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w 2020 roku.
Półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej ze sztuką „Nasz pies ostatnio dziwnie warczy” (2021). Współautorka sztuki „Z jednej tkaniny”, która jest częścią antologii Młod(sz)a Polska wydanej przez Narodowy Stary Teatr w Krakowie. Półfinalistka konkursu dramaturgicznego „Nigdy nie będziesz szła sama” organizowanego przez TR Warszawa (2021). Od września 2017 pracowała jako dramaturżka, a obecnie pełni funkcję kierowniczki literackiej w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.
Adam Biernacki: reżyser, dramaturg, instruktor teatralny, pedagog. Absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego, Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej.
Wyreżyserował spektakle dramatyczne, muzyczne i operowe, w tym wiele przeznaczonych dla dzieci i młodzieży. Pracował m.in. w teatrach w Białymstoku (Cicho,...sza!, 2020, W pustyni i w puszczy 3, 2018; Królewna Śnieżka, 2017; Emocjałki, 2015; Migdały i rodzynki. Szkice białostockie, 2014; Rozkłady jazdy, 2013), Łodzi (Pierwszy raz, 2019, Piaskownica, 2011), Kaliszu (7 minut, 2017), Kielcach (Zaucha. Welcome to the .prl, 2017), Jeleniej Górze (Czego nie widać, 2016), Birmingham (Mężczyzna sukcesu, 2015), Stambule (Herszek, 2014), Siedlcach (Skąpiec. Work in progress, 2014), Toruniu (Pippi Pończoszanka, 2013), Warszawskiej Operze Kameralnej (The Young Wife, 2013), Teatrze Kamienica (Rozkłady jazdy, 2017; Spricht der Weihnachtsmann deutsch?, 2016; Szwindel, 2009), Teatrze Polonia (Jaś i Małgosia, 2014, Czerwony Kapturek, 2013), Teatrze Syrena (Dochodzenie, 2010, Krystyna Tkacz śpiewa Kurta Tucholsky'ego, 2010), Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Sceny z Buntu żaków, 2008)
Jest autorem scenariuszy spektakli, widowisk, seriali: Akademia (TVP Kultura) i Na Wspólnej (TVN) i innych. Przygotował liczne czytania dramatów w teatrach w Polsce. Tłumaczy teksty poetyckie i dramatyczne z języka angielskiego i niemieckiego.
Jest prezesem Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ, z którym od lat jest związany jako dyrektor i nauczyciel Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich, instruktor teatralny w Ognisku Teatralnym U Machulskich, dyrektor organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK, czy jako koordynator ogólnopolskiego konkursu Szukamy Polskiego Szekspira. Prowadził międzynarodowe Warsztaty teatralne m.in. w Hiszpanii, Turcji czy Szwecji.
Last but not least: jest kompozytorem hejnału Katowic
REGULAMIN KONKURSU
ZAŁĄCZNIK
partner konkursu: 