Skocz do treści
Afryka
Galeria foto

Afryka

(...) nie ma jednej Afryki, nigdy nie można mówić o całej Afryce i naraz o Afryce

To nie jest opowieść o Ryszardzie Kapuścińskim w Afryce. Ani opowieść o Afryce. Ani o tym, jak można przedstawić Afrykę, ani o tym, jak nie należy jej przedstawić.

Przedstawienie Afryki uchodzi za wyzwanie niemożliwe lub zakazane dla tych, którzy nie mają bezpośredniego wglądu w bieżącą sytuację państw i społeczeństw kontynentu. Ci, którzy tam nie są, nie byli i nie będą, nie powinni wypowiadać się w sprawie tych, którzy tam są. Ci, których tam nie ma, nie mają żadnego związku z ropą z Nigerii, telefonami komórkowymi finansującymi wojnę w Kongu, epidemią AIDS w katolickiej Ugandzie. Afryka jest daleko, Afryka jest dla nas niedostępna, Afryka jest niemożliwa.

To nie jest historia Afryki. To historia kilku pojęć wędrujących po Europie od czasów kolonializmu przez okres dekolonizacji aż po dzisiaj. Ryszard Kapuściński był świadkiem odzyskiwania niepodległości przez Ghanę, Kongo, Nigerię, Mozambik i wiele innych krajów w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. My przyglądamy się procesom, które doprowadziły do ich ponownego uzależnienia od Europy - zarówno na płaszczyźnie polityczne i ekonomicznej, jak w wymiarze fantazmatycznym. To opowieść o kilkunastu wyobrażeniach, które pracują na to, żeby procesy produkcji były niewidzialne i zarazem nieuczciwe, żeby obojętność wchodziła w płynną relację z wyzyskiem, żeby z dyskursu rasistowskiego uczynić neutralny i przezroczysty język.

 

Tekst Agnieszki Jakimiak demaskuje wszelkie pseudo-pomocowe działania Europejczyków na terenach postkolonialnych. Zasypywanie krajów afrykańskich nikomu niepotrzebną odzieżą, przeterminowanymi lekami, żywnością, hamuje bowiem rozwój lokalnej gospodarki, uzależniając ekonomicznie mieszkańców tego kontynentu od ich byłych kolonistów – Anita Nowak, Teatr dla Was

 

Nagroda dla Klary Bielawki za rolę Odnalezionego Dziennika na 55. Kaliskich Spotkniach Teatralnych 

Grand Prix dla najlepszego spektaklu na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie

Nagroda Główna dla Osobowości Artystycznej - Krzysztofa Kaliskiego na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie

Nagroda indywidualna dla Bartka Frąckowiaka za reżyserię najlepszego spektaklu na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie

Złota Iskra Forum Młodych Krytyków - nagroda dla najlepszego spektaklu II Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie Bartkowi Frąckowiakowi, reżyserowi przedstawienia Afryka z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, które w błyskotliwy sposób wykorzystuje stereotypy, by przypomnieć nam ważne tematy, odsunięte dziś na bok w społecznej dyskusji

Nagroda za najlepszą dramaturgię dla Agnieszki Jakimiak za lekkość i zabawę słowami, które stają się silnie oddziałującym na widza bodźcem do zabrania głosu w dyskusji o problemach Czarnego Kontynentu

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą dla Soni Roszczuk za świadomość ciała, doskonałe wyczucie trudnej materii tekstu i stworzenie naturalnej, tętniącej życiem postaci w spektakluAfryka

Nagroda za najlepszą rolę męską dla Piotra Wawra za otwartość i wszechstronne operowanie środkami aktorskimi, które składają się na postać pozostającą na granicy powagi i groteski w spektakluAfryka

Nagroda dla całego zespołu aktorskiego za stworzenie spójnej kreacji zbiorowej w przedstawieniu Afryka, której przyświecał niezwykły dystans, humor i autoironia”

 

 

 

Objęciem mecenatem premiery spektaklu „Afryka” wynika z przekonania władz Getin Banku o tym, że stan rozwoju kultury przekłada się na jakość życia, a poprawa tej ostatniej jest priorytetem spółki. Wsparcie twórców mających odwagę realizować przedstawienia w sposób niestandardowy, nadających im nowych wartości, wiąże się z wyznawanymi przez Bank wartościami, takimi jak odwaga i entuzjazm.

 

 

Nasza strona internetowa używa plików „cookies” w celach statystycznych, oraz funkcjonalnych. Jeśli chcesz, możesz wyłączyć pliki „cookies” w ustawieniach swojej przeglądarki. Zmiana ustawień plików „cookies” może ograniczyć funkcjonalność serwisu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.