Skocz do treści
spektakle Archiwalne
PREMIERA: 19.03.2016
Krew na kocim gardle
Galeria foto

Krew na kocim gardle

W Krwi na kocim gardle piętrzymy pytania, nie stawiamy żadnych tez.

Być może relacja teatru z rzeczywistością jest o wiele bardziej złożona niż nam się wydaje. Być może jest sztuczna, arbitralna i deklaratywna. Być może za mocno chcieliśmy związać spektakl teatralny z diagnozą społeczną i zbyt szybko wysnuliśmy wniosek, że sztuka teatralna dysponuje tymi samymi narzędziami co publicystyka.Tymczasem konwencje teatralne nie są niewinne i przezroczyste.  Bez przyjrzenia się mechanizmom ich wytwarzania trudno oczekiwać od teatru skutecznej autodiagnozy.

Niemiecki reżyser filmowy Rainer Werner Fassbinder zasłynął między innymi z programowego braku zaufania wobec skonwencjonalizowanych języków sztuki. Z łatwością nadawał swoim filmom ramę kina gangsterskiego, melodramatu czy science-fiction i prześwietlał gatunkowe klisze, ujawniając ich przemocową strukturę. W ponad czterdziestu filmach, które udało mu się zrealizować przed śmiercią w wieku 37 lat, Fassbinder opowiadał tak naprawdę jedną historię, przepisaną na wiele scenariuszy. To opowieść o przemocy i faszyzmie rodzących się w małych społecznościach, w jednostkowych relacjach, na planie z pozoru ulotnych i pozbawionych konsekwencji stosunków międzyludzkich. To także wyzwanie rzucone środkom filmowym i teatralnym oraz ich użytkownikom. "Krew na kocim gardle", tekst niewystawiany dotychczas w Polsce, zaprasza widzów i aktorów do udziału w hiperrealistycznej grze. Czy w siatce spojrzeń rzucanych ze sceny na widownię i z widowni na scenę jakikolwiek wzrok jest niewinny? Jak przydzielane są role w teatralnej rzeczywistości? I dlaczego teatralne rewolucje bywają skazane na klęskę?

 

 

Anja Suša (ur. 1973) - absolwentka reżyserii teatralnej na Akademii Sztuk Dramatycznych w Belgradzie oraz filozofii w  Instytucie Historii Współczesnej w Belgradzie. W latach 2002-2011 pracowała jako dyrektor artystyczny teatru  Little Theatre Dusko Radovic. Jest jedną z najważniejszych reżyserek z krajów byłej Jugosławii, wielokrotnie nagradzaną za spektakle reżyserowane na scenach w Danii, Szwecji, Chorwacji i Słowenii. Od dziesięciu lat jest kuratorką i selekcjonerką Międzynarodowego Festiwalu BITEF w Belgradzie. Pozostaje w bliskich relacjach z polskim teatrem, była gościem takich festiwali jak Boska Komedia w Krakowie czy Festiwal Prapremier w Bydgoszczy. Jej spektakle gościły na wielu polskich festiwalach, m.in. na Festiwalu Korczaka i Festiwalu Demoludy w Olsztynie ("Maja i ja i Maja").

 

"Już samo wyeksponowanie marki sceny, uznawanej za jedną z najbardziej zaangażowanych w kraju, może kierować uwagę widzów ku problematyce polityczności." Piotr Dobrowolski / Didaskalia

„Inscenizacja Krwi na kocim gardle, czyli Marilyn Monroe kontra wampiry, porusza tematy społeczne, korzystając z oryginalnej, zabawnej i z pozoru lekkiej formy. Spektakl jest przy tym znaczącym głosem w dyskusji na temat istotny teatralności i jej wymiarów praktycznych.” Piotr Dobrowolski / Didaskalia

 

 

  22.11.2016  

Nagroda dla zespołu w postaci statuetki i nagrody pieniężnej w wysokości 10 000 zł dla wykonawców Krwi na kocim gardle czyli Marilyn Monroe kontra wampiry za poszukiwanie nowych form ekspresji aktorskich, inteligentną interakcyjność z widzem oraz siłę zespołowości przy jednoczesnej umiejętności tworzenia wyrazistych kreacji.

Nasza strona internetowa używa plików „cookies” w celach statystycznych, oraz funkcjonalnych. Jeśli chcesz, możesz wyłączyć pliki „cookies” w ustawieniach swojej przeglądarki. Zmiana ustawień plików „cookies” może ograniczyć funkcjonalność serwisu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.